Klagesager og forsikringssager: En mulighed for at lære

28-04-2020

Komplikationer i forbindelse med rodbehandling er en hyppig årsag til både klager og anmeldelser til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.

Det er ikke overraskende da endodonti er et fagområde fyldt med udfordringer. Fra smertebehandling af akutte patienter til teknisk krævende procedurer på vanskeligt tilgængelige tænder hos en aldrende patientgruppe. Behandlingen kræver både sikker diagnostik, realistisk prognosevurdering, grundig patientinformation og ikke mindst høj teknisk kunnen. Alligevel viser erfaringen, at de fleste tandlæger statistisk set på et tidspunkt vil opleve en klage- eller erstatningssag.

I Dansk Endodontiforening ser vi et stort potentiale i at lære af disse sager. De kan inspirere os til at se kritisk på vores egne behandlinger og skabe grundlag for faglig debat. Derfor har vi – med hjælp fra Enheden for Sundhedsjura i Region Hovedstaden – udviklet en enkel form for at præsentere udvalgte klagesager, så anonymiteten for både patient og tandlæge respekteres.

Tandskadeankenævnet offentliggør i forvejen alle deres afgørelser på deres hjemmeside, men uden billedmateriale. Med nævnets hjælp kan vi her præsentere sagerne med anonymiserede røntgenbilleder, suppleret med faglige kommentarer fra Casper Kruse og Lars Bjørndal.

Et system med flere instanser
Efter at Styrelsen for Patientklager i 2018 overtog ansvaret for behandling af faglige klager, afgøres sager nu enten af Styrelsen selv eller af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn. Her vurderes, om behandlingen lever op til almindelig anerkendt faglig standard, og i tilfælde af mangler kan nævnet beslutte tilbagebetaling af honorar, omgørelse af arbejdet eller - i særligt alvorlige sager - indskærpelser og politianmeldelse. Disciplinærnævnets afgørelser er endelige.

Parallelt fungerer Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, som kan dække patientens tab, hvis det vurderes overvejende sandsynligt, at der er sket en skade i forbindelse med behandlingen. Ved rodbehandling drejer det sig typisk om filfrakturer eller perforationer. Her er det ikke et krav, at tandlægen har begået en faglig fejl, men at en erfaren specialist ville have handlet anderledes, eller at skaden kunne være undgået ved en anden metode.

Hvis tandlægen eller patienten ikke er enig i afgørelsen, kan sagen ankes til Tandskadeankenævnet.

Et fælles formål
Ved at samle og formidle sagerne i et fagligt forum håber vi i Dansk Endodontiforening, at de kan blive et vigtigt læringsredskab og afsæt for dialog - til gavn for både behandlere og patienter.


10